Nadmierne spożycie alkoholu osłabia kości
Autor: DK, data dodania: 28-10-2008 14:04
Kilkuletnie badania wykazały, że nadużywanie alkoholu może osłabiać kości i zwiększać ryzyko osteoporozy - informuje pismo " Alcoholism: Clinical and Experimental Research". Nie ma tu znaczenia czy pijemy regularnie, czy upijamy się okazyjnie.
Naukowcy z Loyola University znaleźli prawdopodobne wyjaśnienie tego zjawiska - alkohol zakłóca aktywność genów, od których zależy zdrowie kości.
Odkrycie to może być pomocne w opracowaniu nowych leków, które minimalizowałyby niekorzystny wpływ alkoholu na kości. Mogą one pomóc nie tylko pijącym alkohol, ale też tym, którzy alkoholu nie nadużywają ale mają problemy z osteoporozą.
"Oczywiście, najlepszym sposobem na to, by zapobiec szkodliwemu wpływowi alkoholu na kości jest unikanie go, albo picie z umiarem" - komentuje jeden a autorów pracy dr John Callaci. "Ale gdy ta metoda prewencji nie działa, potrzebne są inne strategie ochrony kości przed uszkodzeniami" - dodaje naukowiec.
Badacze z Loyola University wykazali, że u szczurów, którym podaje się alkohol w ilościach odpowiadających szybkiemu jednorazowemu upijaniu się (np. w jeden wieczór czy weekend), a także u tych, którym regularnie wstrzykiwano alkohol - znacznie maleje gęstość i siła kości. Mechanizm za to odpowiedzialny nie był dotychczas znany.
Okazało się, że alkohol zmienia aktywność niektórych genów odpowiadających za prawidłowy metabolizm tkanki kostnej i masę kości - część z nich staje się za bardzo aktywna, podczas gdy aktywność innych nadmiernie spada.
Według amerykańskiej fundacji ds. walki z osteoporozą (National Osteoporosis Foundation), jedną z przyczyn negatywnego wpływu alkoholu na kości jest też to, że wiele osób nadużywających go nie dostarcza sobie potrzebnych ilości wapnia. Poza tym, picie może zmniejszać zapasy tego minerału w organizmie, a dodatkowo zwiększa ryzyko niebezpiecznych upadków i złamań kości.
źródło: PAP
Powrót do newsów
Komentarze użytkowników:
RE: Nadmierne spożycie alkoholu osłabia kości - Gość (29-10-2008 21:26)
sam znam przyklady polamanych po nadmiernym spozyciu :-)
RE: Nadmierne spożycie alkoholu osłabia kości - Gość (30-10-2008 14:24)
hehe to prawda
RE: Nadmierne spożycie alkoholu osłabia kości - Gość (30-10-2008 19:56)
mimo wszystko się nie wystraszyłem ;-)

